ANNONS
ANNONS

Årets julklapp – en riktig outsider

Nyss kom  beskedet. Årets julklapp är en jätteskräll. Eller vad säger du?

Det återvunna plagget är Årets julklapp 2018, berättar HUI Research som för 31:a året i rad utsett Årets julklapp.

Att det återvunna plagget nu tar hem utmärkelsen beror enligt HUI Research på en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.

ANNONS
ANNONS
Vintagetrenden har kommit för att stanna. Det återvunna plagget är Årets julklapp 2018, berättar HUI Research i ett pressmeddelande. (Foto: TT)
Vintagetrenden har kommit för att stanna. Det återvunna plagget är Årets julklapp 2018, berättar HUI Research i ett pressmeddelande. (Foto: TT)

För att erhålla titeln Årets julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

• Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
• Produkten skall representera den tid vi lever i
• Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Motiveringen till Årets julklapp 2018 lyder bland annat:

”Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.”

”Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor”, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i pressmeddelandet.

Det återvunna plagget krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten.

”Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan”, säger Jonas Arnberg.

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2018 är en omsättning på 79,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2017. I omsättningen ingår såväl mat som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1.500 kronor per person.

Det återvunna plagget förväntas svara för ett högt försäljningsvärde och säljas i ett stort antal exemplar framöver, spår HUI Research då framtidens modehandel anpassar sig alltmer till hållbarhet. Många av världens stora modeaktörer uppges också ha satt ambitiösa, kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion vilket tillsammans med teknikutvecklingen på området väntas öka volymerna av plagg tillverkade av återvunnet material.

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS