ANNONS
ANNONS

“Problem för världens nästa supermakt”

Efter Kina och Indien är det dags för nästa boom: Brasilien. Men det finns framför allt en faktor som står i vägen för världens nya, ekonomiska supermakt, skriver Dagens PS krönikör Seth Örbrink. (Foto: TT)

Efter att länder som Kina och Indien växer ut till ekonomiska stormakter, väntar världen fortfarande på att Sydamerikas största land ska ta det stora språnget: Brasilien. Dess största hinder ser dock ut att ligga utanför beslutsfattares och makthavares kontroll.

Brasilien är just nu världens åttonde största ekonomi, och med en befolkning på omkring 200 miljoner människor och enorm rikedom av naturresurser, finns till synes alla förutsättningar för att man ska växa ut till en ekonomisk stormakt. Mer och mer utländskt kapital investeras i landet, och dess finansmarknad har under en längre tid varit på uppgång. Men det finns ett stort hinder landet måste komma över innan utvecklingen kan ta fart på riktigt.

Geografin största hindret

Världens femton rikaste länder sett till BNP/capita är alla placerade norr om ekvatorn. Knappt 12 procent av världens befolkning bor på den södra halvan, och geografins betydelse för länders och civilisationers utveckling har länge varit fastslagen. Forskning har visat på att det knappast är en slump att Romarriket, antika Grekland, Västeuropa, USA, Kina och i stort sett alla av historiens stora imperier legat på ungefär samma breddgradder. Svaren på geografins betydelse har dock varit desto färre.

ANNONS
ANNONS

Brasilien hoppas på att man ska kunna bli undataget. I princip hela landet ligger söder om ekvatorn, och dess befolkning utgör ungefär en fjärdedel av hela södra jordklotets befolkning. Dock är det just geografin som även i detta fall hittills hämmat landets utveckling mest.

Superstäder omöjliga

För det första bor 80 procent av befolkningen längs Brasiliens kustremsa, vilket vare sig är konstigt eller något problem. Men till skillnad från hur det oftast ser ut, är Brasiliens kustremsa väldigt kuperad. Nivåskillnaderna och den bergiga topografin gör städerna isolerade från varandra på ett sätt som rent logistiskt omöjliggör önskvärd integration. Bland annat tar det med bil sex timmar mellan Rio de Janeiro och São Paulo, en sträcka som knappt hade krävt mer än två timmar om vägen inte varit kraftigt varierande i nivåskillnader.

Detta är problem som inte går att bygga bort, och det omöjliggör dessutom visioner om storstads-kluster som exempelvis Pearl River Delta i södra Kina eller Stor-Tokyo, projekt där storstäder växer ihop och som ytterligare sätter fart på den ekonomiska tillväxten.

“Påminner om ett u-land”

Ett annat geografiskt problem är Brasiliens svårigheter med mattillförseln från landsbyggd till städerna. En av de största faktorerna till exempelvis USA:s snabba utveckling var snabbheten i livsviktig transport, hur man via landets floder och senare järnvägar snabbt transporterade mat från fält till stad. I Brasilien ligger landets argikulturella centrum i dess södraste delar där infrastrukturen varit så undermålig att man lättast transporterat maten flodvägen söderut till Argentina, för att sedan låta de sköta hela distrubitionen. Något som närmast påminner om hur ett u-land skulle lösa den frågan.

För att utöka matproduktionen behövs dessutom ny mark, och Brasiliens politiker har länge blickat mot Amazonas. Men att upprusta infrastrukturen i landets nordvästra regnskogar är både extremt kostsamt och svårt. 2,6 miljoner människor bor i regionens största stad Manaus och i dagsläget går bara tre relativt undermåliga vägar in och ut ur staden. Att bryta ny mark i Amazonas för odling av både mat och andra råvaror för ökade exportmöjligheter, är hopplöst. Samtidigt måste ett land som inte ens kan producera tillräckligt med livsmedel för hela sin egna befolkning hitta nya sätt att öka produktionen, om landet ska växa. Enligt GINI index är Brasilien världens elfte mest ekonomiskt ojämlika land, och det är nästa utmaning för ”världens nästa supermakt”.

För att lösa det, och alla andra hinder för ökad tillväxt, har man dock alltså ett stort hinder framför sig: sin egen geografi.

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS