ANNONS
ANNONS

Ja, Assa faller stort på vinstvarningen

Getinge är dagens stora förlorare på Stockholmsbörsen. Kursen är ned med 15 procent i morgonhandeln. Bilden är emellertid från Wall Street. (Foto: TT)

Låskoncernen Assa Abloy presenterar på fredagen rejäla engångskostnader om 6 miljarder kronor och preliminära siffror för det andra kvartalet.

Och precis som Dagens PS befarade får aktien rejält med stryk på börsen. Redan efter bara några minuters handel var aktien ner tio procent på Stockholmsbörsen var storbolagsindex öppnade positivt med upp 0,6 procent medan det bredare OMXSPI är upp 0,5 procent.

Koncernens omsättning ökade med 9 procent till 21 140 miljoner kronor (19 387) enligt de preliminära siffrorna. Den organiska försäljningstillväxten var 5 procent (2) medan det justerade rörelseresultatet, exklusive engångskostnaderna, var 3 311 miljoner kronor (3 114). Det motsvarar en justerad rörelsemarginal på 15,7 procent (16,1).

ANNONS
ANNONS

Under kvartalet tar Assa Abloy engångskostnader på 6 miljarder kronor. Det är icke kassaflödespåverkande kostnader som är relaterade till den kinesiska verksamheten i divisionen Asia Pacific, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Det handlar om nedskrivning av goodwill och övriga immateriella tillgångar om 5,6 miljarder kronor och resterande 400 miljoner kronor gäller en nedskrivning av rörelsetillgångar.

”Engångskostnaden reflekterar det fortsatt utmanande marknadsläget för nya projekt i Kina. I vår uppdaterade strategiska översyn för Kina förväntar vi oss en fortsatt svag lönsamhet på kort och medellång sikt på den kinesiska marknaden. Nedskrivningen av immateriella tillgångar i tidigare kinesiska förvärv och nedskrivningen av rörelsetillgångar i några kinesiska affärsenheter återspeglar det fortsatt utmanande marknadsläget”, konstaterar Assa Abloy.

Bolaget fortsätter med att man har en fortsatt starkt tilltro till den kinesiska verksamheten och ser en långsiktig lönsamhetspotential på marknaden.

”Vi lanserar nu nya initiativ med en dedikerad organisation för våra olika marknadskanaler och varumärken, som fokuserar på ny försäljning och eftermarknaden” säger vd och koncernchef Nico Delvaux.

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS