ANNONS
ANNONS

Så rasar dina kilon – med rätt mat och träning

På jakt efter idealvikten? I artikeln får du experthjälp på vad och när du ska äta - och träna. (Foto: TT)

Två hälsoboost-experter guidar dig. Det här får du inte missa!

Sara Brodén och Louise Andersson peppar dig som vill gå ner i vikt i tidningen Må Bra.

I senaste numret förklarar de hur viktigt det är att inte äta mer om du tränat – om du vill bli av med kilon alltså.

ANNONS
ANNONS

”Du måste få ett kaloriunderskott för att tappa i vikt”, fastslår duon.

Deras recept är fem måltider per dag, och att det får vara max tre och en halv till fyra timmar mellan måltiderna, som samtliga – enligt Sara Brodén och Louise Andersson – ska innehålla protein, kolhydrater, fett och något grönt/frukt.

”Beroende på när du tränar så rekommenderar vi att du ska lägga ett av dina huvudmåltider efter träningspasset, helst inom 60 minuter efter avslutat pass. Du behöver alltså inte trycka en proteinbar i omklädningsrummet på gymmet, du kan med lugn och ro bege dig hem och fixa i ordning en riktig måltid”, är deras råd i Må Bra.

Den som tränar på morgonen rekommenderas att ”ta något lättsmält innan passet”, exempelvis 0,5 dl kvarg med bär. Efter träningen är tipset att äta en ordentlig frukost med protein, kolhydrater, fett och något grönt eller en frukt.

Kör du kvällspass – efter middagen – är tipset att spara ett mellanmål eller hälften av din middag till efter träningen.

”Kör du ett riktigt tufft maxpass eller kanske ett längre lopp där du tränar under 1 timme eller mer, då är det extra viktigt att fylla på med lite snabba kolhydrater. Tömmer vi våra kolhydratslager i kroppen, även kallat glykogendepåer så får vi känslan av att gå in i väggen”, varnar Sara Brodén och Louise Andersson, som även slår fast att det är ren kost och inga halvfabrikat som gäller om du vill gå ner i vikt.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS