Dagens PS

Resejättarnas listiga trick för att få dig att boka mer

Researrangörer utför rigorösa tester för att krama varje krona ur sina besökare på hemsidan. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 26 aug. 2016Publicerad: 26 aug. 2016

Resebranschen är, som så många andra, under stenhård konkurrens och det har nog aldrig varit svårare att nå lönsamhet på resesugna konsumenter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För att citera multientreprenören och miljardären Richard Branson.

If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.Richard Branson

Med andra ord: den lättaste vägen till att bli miljonär är att först skaffa sig en en miljard, och sen grunda ett flygbolag.

Den tuffa situationen har fått många researrangörer att ta till listiga och mycket sofistikerade sätt att krama ur så mycket pengar som möjligt ur varje kund. Och detta gäller framför allt på nätet, skriver Quartz som synat de största amerikanska aktörernas taktiker.

Quartz nämner bland annat resesökmotorn Kayak som nyligen bytte ut ordet ”select” till ”view deal” (ungefär ”välj” till ”se erbjudande” på svenska) vilket ska ha ökat försäljningen med 1 procent under perioden. Samma positiva effekt fick företaget när man på de europeiska sajterna bytte ut färgen för rabatterade erbjudanden till en ljus grön färg. Ett annat knep man använt är att se till hotellerbjudanden är förstahandsval på sajten – det eftersom Kayak får högre kommission på boenden än på flygresor.

Enligt Quartz experimenterar Kayak med ett trettiotal liknande förändringar varje månad för att optimera köpprocessen för sina besökare. Och man är långt ifrån ensamma på marknaden.

LÄS VIDARE: These are the subtle tweaks used by travel websites to make you spend more  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS