ANNONS

Svarta listan: Värsta flygbolagen

Wizz Air utmärker sig som sämst i klassen i år igen. (Foto: TT)

Är du en av många drabbade resenärer?

ANNONS
ANNONS

Tolv flygbolag toppar den mindre smickrande listan, som sammanställs av tidningarna Råd och Rön och Vagabond varje år.

Flygbolagen har hamnat där för att de vägrat kompensera kunder trots uppmaningar från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Wizz Air utmärker sig som sämst i klassen i år igen. Lågprisflygbolaget flyger från Stockholm Skavsta, Göteborg, Malmö, Växjö och Köpenhamn till flera destinationer i Europa och i år har bolaget nonchalerat ARN:s råd i 18 fall som rör ersättning vid försenade eller inställda flyg, uppger SVT Nyheter, som refererar till Råd och Rön och Vagabond.

Norwegian Air har vägrat kompensera drabbade resenärer i 14 ärenden och hamnar på förekommen anledning på andra plats i värstinglistan.

”Man ska komma ihåg att ARN inte är en domstol. Vi följer nämndens beslut i nio fall av tio men när vi anser att de har gjort en helt felaktig bedömning väljer vi att inte följa deras rekommendationer. Det kan till exempel handla om att det varit en strejk, ett blixtnedslag, eller andra saker som orsakat förseningen som vi inte kan påverka”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, i artikeln.

Här är flygbolagen på svarta listan:
• Wizz Air: 18 anmälningar
• Norwegian Air Shuttle: 14 anmälningar
• Air Berlin: 8 ärenden
• Lufthansa: 7 ärenden
• Nextjet Sverige: 7 ärenden
• Ryanair: 5 ärenden
• Thomson Airways: 3 ärenden
• Vueling Airlines: 3 ärenden
• British Airways: 2 ärenden
• British Midland Regional: 2 ärenden
• Iberia: 2 ärenden
• Scandjet: 2 ärenden

Källa: Vagabond

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS