ANNONS

Kaxiga appar utmanar Google

Sökjätten Google och även Eniro får nu konkurrens från oväntat håll.

appis.jpg

Nischade appar används i allt högre grad i samband med sökningar.

ANNONS
ANNONS

Utvecklingen är en följd av att fler människor har smartphones och inte längre sitter vid datorer i samma utsträckning, skriver Di och konstaterar att apparna blir sökväg i stället för traditionella webbläsare på nätet.

Det är sökfunktionen som är Googles största affärsidé och bolaget samlar in data om hur människor surfar för att sökresultaten ska bli optimala och mer annonsrelaterade.

Men trots att fler använder appar för ändamålet är Google inte orolig.

”Fler valmöjligheter är bra för konsumenten”, säger Gustaf Brusewitz, kommunikationsansvarig för Google i Sverige, till Dagens Industri.

”Så länge vi fortsätter att göra tjänster som är relevanta för människor så tror vi och hoppas att de fortsätter att använda oss”.

På Eniro, som också är ett sökbolag, säger dock vd:n Johan Lindgren till tidningen att företaget måste bli bättre för att möta konkurrensen.

”Vi måste skärpa oss”, säger han till Di.

I artikeln framgår det, med hänvisning till en undersökning av ett amerikanskt analysföretag, att användare av så kallade smarta telefoner i dag lägger över 80 procent av surftiden i appar och mindre än 20 procent av tiden i webbläsare.

Rapporten har, skriver Di, fått står uppmärksamhet i amerikanska medier.

Få största och hetaste nyheterna direkt till din inkorg – helt gratis! Anmäl dig i rutan nedan.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS